DAVEREND PERCUSSIEFESTIVAL BIJ ALLEMAN VOOR AMNESTY

Amnesty Gemert-Bakel heeft zondag 10 juni 2007 met een daverend percussiefestival afscheid genomen van acht jaar optredens in café Alleman. Onder ideale omstandigheden werd in de Julianastraat voor het café door vele muzikanten een exotische sfeer gecreëerd.

20070610-img_4574

De opzwepende Afrikaanse drums van djembégroep Matanga Ya Mbula, de Afrikaanse liederen van  strijdliederenkoor Zwaevel en Salpaeter, en de Zuid-Amerikaanse ritmes van de jeugdslagwerkgroep van Excelsior droegen allemaal op hun eigen manier bij tot het slagen van dit bijzondere festival.

20070610-img_4591-2

De Surinaamse percussiegroep Okobua, die gedurende de dag vier maal optrad, zorgde voor de slag(werk)room op de cake. Met hun door de winti religie geïnspireerde ritmes wisten ze de goede geesten op te roepen. Iedereen genoot met volle teugen.

20070610-jeugdslagwerk1-3

Dankzij het grote aantal gulle bezoekers en de financiële ondersteuning van gemeente Gemert-Bakel, Rabobank, RK Armenbestuur, en café Alleman, kan Amnesty Gemert-Bakel een bedrag van zeshonderd euro overmaken aan Kameroen, waar negen politieke gevangenen onze steun hard nodig hebben. Het geld zal worden besteed aan medicijnen en voedsel.

20070610-matanga-4

Zeventien bezoekers hebben zich opgegeven om mee te doen met het e-mail actienetwerk, één bezoeker gaat volgend jaar collecteren, en vier mensen willen lid worden van Amnesty.

20070610-zwaevelensalpaeter-5

Alles bij elkaar een heel geslaagde dag!

20070610-okobua1-6

Wat er na de zomer met de Amnesty optredens gaat gebeuren, is nog niet bekend. Volg de berichtgeving in de krant, of kijk op www.gemert-bakel.amnesty.nl

Een goede nazomer toegewenst!

PercussieFestival bij Café Alleman te Gemert

Op zondag 10 juni 2007 was het jaarlijkse percussiefestival, bij Café Alleman in de Virmundtstraat te Gemert, tussen 15.00 en 20.00 uur. Het programma bevatte o.a. de Surinaamse band Okobua , en ze gaven ook workshops. Okobua was in Nederland i.v.m. Festival Mundial.

20070610-okobua-7
OKOBUA (Suriname)

De naam van de groep is Okobua. Volgens de tradities is dit de naam van de
uitvinder van de drum. De winti-religie bevat heel wat onderdelen en zijn de
vele ritmes van de apinti drum onderdeel hiervan. Bij het spelen van de
apinti is er veelal communicatie tussen de drummers. In ons optreden zullen
wij dit demonstreren en zullen wij het publiek op de vele ritmes van de
apinti-drum doen zweven. De ritmes zijn de ritmes van de winti's die met de
voorouders vanuit Afrika naar Suriname zijn meegekomen. Wat wij zullen
presenteren is een unique stuk muziekstijl omdat deze de wrede slavernij
heeft doorstaan en ondanks dat toch geconserveerd is gebleven door orale
overdracht. De groep Okobua bestaat uit zeer ervaren drummers die hun sporen
optimaal hebben verdiend tijdens de vele winti-pree in Suriname.

Programma :

15.00 uur   Opening
15.15 uur   Optreden Okobua
15.45 uur   Optreden Matanga Ya Mbula
16.15 uur   Optreden Okobua
16.45 uur   Workshop met Joyce de Haas
17.15 uur   Optreden Jeugdslagwerkgroep Excelsior
17.45 uur   Workshop Okobua
18.15 uur   Optreden Zwaevel en Salpaeter
18.45 uur   Optreden Okobua
19.15 uur   Afsluiting

Hieronder nog de vooraankondiging, zoals die op de openingspagina van onze website stond:

AMNESTY TROMMELT ALLEMAN OP

Op 10 juni aanstaande is er weer het percussiefestival bij café Alleman ten bate van Amnesty Gemert-Bakel. Voor de zesde en laatste keer wordt dit evenement georganiseerd in de Julianastraat, ter hoogte van het café.

Verschillende ritme en percussiegroepen, en andere optredens met een Afrikaans tintje zullen die middag aantreden.

De Djembégroep Matanga Ya Mbula, onder de bezielende leiding van Joyce de Haas, is prominent aanwezig. Matanga Ya Mbula heeft vanaf de eerste editie van het percussiefestival meegedaan.Van een beginnende groep enthousiaste trommelaars zijn ze uitgegroeid tot een professioneel ogende band, die originele Afrikaanse ritmes gebruikt om het publiek in zomerse sferen te brengen. Naast een optreden verzorgt Matanga Ya Mbula ook een workshop voor iedereen die zich jong voelt.

De jeugdslagwerkgroep van harmonie Excelsior speelt ook op het festival. Deze jonge Gemertse mensen, onder leiding van Chris Leenders, komen van bijna elk concours met hoofdprijzen thuis. Het is een geweldig voorrecht om hen ook dit jaar weer in ons programma te hebben, en een aanrader voor iedereen om ze eens te komen beluisteren. Ook dit jaar zullen ze ons ongetwijfeld weer met een origineel optreden weten te verrassen.

Het strijdliederenkoor Zwaevel en Salpaeter laat ons weer een heel ander aspect van de Afrikaanse cultuur beleven. Op hun repertoire staan diverse strijdliederen uit zuidelijk Afrika, uit de tijd van apartheid en westerse overheersing. Ingetogen en uitbundig. Luisteren naar de meerstemmige, meestal a-capella gezongen liederen brengen gedachten boven aan Nelson Mandela, Steve Biko en hun strijd voor gerechtigheid.

De hoofdact van de dag is een uit Suriname afkomstige groep, OKOBUA.

20070610-okobua-8

Door Festival Mundial naar Nederland gehaald maken ze een uitstapje naar Gemert.

De naam Okobua is volgens tradities de naam van de uitvinder van de drum. Onderdeel van de winti-religie zijn de vele ritmes van de apinti drum. Bij het spelen van de apinti is er veel communicatie tussen de drummers. In hun optreden zullen zij dit demonstreren en zullen zij het publiek op de vele ritmes van de apinti-drum doen zweven. De ritmes zijn de ritmes van de winti's die met de voorouders vanuit Afrika naar Suriname zijn meegekomen. Wat zij zullen presenteren is een unieke muziekstijl, omdat deze de slavernij heeft doorstaan en toch bewaard en levend is gebleven. De groep Okobua bestaat uit zeer ervaren drummers die hun sporen hebben verdiend tijdens de vele winti-pree in Suriname.

Okobua treed tijdens de dag verschillende keren op, en geeft ook een workshop. Een aanrader!!!

Het percussiefestival staat in het teken van Kameroen. In 1999 heeft de groep Gemert-Bakel een groep politieke gevangenen in dat land geadopteerd. Deze mensen, allen Engelstalig in een overwegend Franstalig land, willen meer zelfstandigheid voor de Engelstalige provincies. In 1997 zijn 65 mensen opgepakt na ongeregeldheden in Kameroen. Na een extreem lang voorarrest en een oneerlijk proces zijn 21 van hen veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Door de slechte gevangenisomstandigheden zijn drie gevangenen overleden. Inmiddels zijn er gelukkig ook een aantal vrijgelaten. Nu zijn er nog negen in de gevangenis. Amnesty Gemert-Bakel zet zich voor hen in, door het schrijven van brieven, maar ook door het organiseren van benefietactiviteiten. De opbrengst van het percussiefestival gaat naar deze negen mensen en hun familie, en zal worden besteed aan medicijnen, voedsel en directe steun aan de familie.

Amnesty heeft in Gemert nog nooit om toegang gevraagd,  en doet dat ook nu niet. Mede door financiële steun van de gemeente Gemert-Bakel, Rabobank Gemert-Bakel, en café Alleman kunnen wij deze dag voor iedereen gratis toegankelijk houden. Wel gaan we met de collectebus rond. We hopen op uw gulle gebaar.

Het festival begint om drie uur en duurt waarschijnlijk tot ongeveer zeven uur. Café Alleman vindt u in Gemert op de hoek van de Julianastraat en de Virmundtstraat. Het volledige programma is te vinden in het menu onder Percussiefestival 2007

Voor meer bijzonderheden over het programma van het festival, de gevangenen in Kameroen, en Amnesty Gemert-Bakel in het algemeen, kunt u terecht op deze website.