Amnesty viert Dag van de Mensenrechten

2017 12 08 dagvdmensenrechten 6

Op maandag 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens, schrijven wereldwijd vele duizenden mensen brieven om daarmee mensenrechtenactivisten te ondersteunen in hun strijd tegen onrecht.

Ook de Eendracht in Gemert staat die dag in het teken van mensenrechten.

Er is dan de mogelijkheid om in de foyer een brief te schrijven voor verschillende vrouwen, die elk op hun eigen manier hun nek durven uitsteken om de situatie in hun land te verbeteren.

Je kunt schrijven voor:

-  Atena Daemi uit Iran. Zij verzet zich tegen de doodstraf in haar land. Op Facebook en Twitter leverde ze kritiek op executies, en werd hiervoor in 2014 opgepakt. In een rechtszaak van slechts een kwartier werd ze veroordeeld tot 14 jaar cel, wat in hoger beroep werd teruggebracht tot 7 jaar. We roepen op tot haar onmiddellijke vrijlating.

- Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika. Zij vecht tegen mijnbouwbedrijven die het grondgebied van honderden families bedreigen. Dit verzet is gevaarlijk, haar collega werd in 2014 vermoord en Nonhle overleefde zelf een aanslag op haar leven. We vragen de president van Zuid-Afrika om haar bescherming.

- Geraldine Chacón uit Venezuela. Ze is nog maar 24, maar al 10 jaar activist. Ze is ondervoorzitter van een stichting die arme jongeren betere kansen probeert te geven. In februari 2018 werd ze gevangen gezet, omdat de regering denkt dat ze zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Ze is nu voorwaardelijk vrij, maar kan elk moment weer worden opgepakt. We verzoeken de procureur-generaal van Venezuela om Geraldines volledige vrijheid terug te geven..

Tussen 12.00 en 17.00 is iedereen van harte welkom om aan deze Amnesty-actie deel te nemen.

Tijdens de middag zijn er verschillende muziekoptredens.

Om 14.00 en 15.00 uur speelt het combo La Chispa, bestaande uit George Gijsbers (dwarsfluit), Ad Vermegen (gitaar) en Carla Geerts (zang). Zij maken muziek die is geïnspireerd op flamenco en Zuid-Amerikaanse klanken.

Om 16.00 uur zingt het strijdliederenkoor Zwaovel en Salpaeter. Sociaal geëngageerde liederen uit heden en verleden zullen door dit Gemerts koor op eigen wijze vertolkt worden.

Op vrijdagavond om 20.30 uur draait bij filmclub Luxor bij Dientje in de Kerkstraat de film Bram Fischer, die handelt over de advocaat van Nelson Mandela, in 1963 in Zuid-Afrika samen met nog een aantal ANC kopstukken opgepakt.

Zowel de schrijfactie als de film zijn gratis toegankelijk. Voor de film is het om zeker te zijn van een plaats raadzaam op tijd aanwezig te zijn.

Amnesty Gemert-Bakel hoopt veel mensen te mogen begroeten!