Schrijfactie op Macropedius College: SCHRIJF EEN BRIEF, VERANDER EEN LEVEN

Willeke Jeanny scaledOp maandag 11 december heeft opnieuw een editie van de schrijfmarathon "Write fot Rights" plaatsgevonden.

Dit jaar werd in Gemert geschreven in de aula van het Macropedius College. Door heel veel leerlingen en een aantal bezoekers van buitenaf zijn in totaal 374 brieven geschreven voor diverse vervolgde mensenrechtenactivisten in verschillende landen, en 93 kaarten naar hen verstuurd.
Wethouder Willeke van Zeeland gaf het goede voorbeeld, door als een van de eersten een voorbeeldbrief over te schrijven. De trouwe schrijfabonnees bleven niet achter. Vanuit hun huiskamer schreven zij 452 brieven, en verstuurden 115 kaarten.
Dit brengt het totaal geschreven brieven op 826 en het aantal kaarten op 208. Een enorm aantal. zodat Amnesty Gemert-Bakel kan terugkijken op een geslaagde actie. Omdat er vanuit heel Nederland en wereldwijd duizenden brieven zijn geschreven bestaat er een grote kans dat de vervolgde activisten op een eerlijke en menswaardige manier behandeld zullen worden.
Dat Ahmed Mansoor, blogger uit de Verenigde Arabische Emiraten, zijn vrijheid terugkrijgt. Dat de rechten van Aborigines in Australië beschermd worden. Dat Rocky Myers, een Amerikaanse man met een verstandelijke beperking, niet wordt geëxecuteerd.
Amnesty blijft strijden voor eerlijke behandeling van onschuldig veroordeelde en vervolgde mensenrechtenactivisten.
Wanneer er nieuws over de actvisten is zullen wij dat uiteraard op deze pagina vermelden.
Alle mensen van het Macropedius die meegeholpen hebben, alle leerlingen en andere schrijvers die meegedaan hebben: Enorm bedankt!

AANKONDIGING SCHRIJFACTIE

WriteforRightsIeder jaar rond 10 december – Internationale Dag van de Mensenrechten – worden wereldwijd miljoenen brieven geschreven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vastzitten, of bedreigd en gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten. Tijdens de actie Write for Rights organiseert Amnesty International dan bijeenkomsten waar mensen samen komen om brieven te schrijven. Die worden gestuurd naar autoriteiten van verschillende landen om hen onder druk te zetten de mensenrechten van bepaalde personen te verbeteren.

Ook Amnesty Gemert-Bakel nodigt iedereen uit om te komen schrijven.

MAANDAG 11 DECEMBER
MACROPEDIUSCOLLEGE SLEUTELBOSCH

9.30 TOT 16.00 UUR.

U bent van harte welkom om één of meer voorgedrukte brieven over te komen schrijven.
We hebben uitgebreide informatie over de 10 mensen voor wie we dit jaar actie voeren..

Bijvoorbeeld voor Chaima Issa uit Tunesië die kritiek had op de president van het land en daarvoor tientallen jaren gevangenisstraf riskeert. Voor hem en nog 9 anderen komen we rond 10 december wereldwijd in actie. En, Write for Rights heeft wel degelijk effect! De miljoenen brieven hebben de situatie van veel mensen verbeterd. De postzakken vol brieven sporen machthebbers aan om onrecht aan te pakken. Vaak komen mensen vrij of krijgen bescherming en gerechtigheid.

Wij hopen van harte veel inwoners van Gemert op 11 december in het gastvrije Macropediuscollege te ontvangen. Er is gratis koffie en thee.
Vorig jaar konden we 1029 brieven en kaarten versturen. En dit jaar?

Graag tot ziens op maandag 11 december!