Op 10 december bestaat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 63 jaar. Om stil te staan bij deze belangrijke dag organiseert  Amnesty International Gemert-Bakel een aantal activiteiten. Dit jaar vestigen wij speciaal de aandacht op de gebeurtenissen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika: De Arabische Lente.

fakkeltocht

In de strijd voor een eerlijke en rechtvaardige wereld vragen wij vooral uw steun voor Egypte waar, na de val van Mubarak, nog steeds de noodtoestand van kracht is. Daardoor heeft alleen het militaire bewind de macht. Een groot deel van het volk komt in opstand tegen de onderdrukking.  We zagen dagelijks op televisie en in de kranten de beelden van het Tahrirplein in Caïro, waar mensen opkomen voor hun rechten. Die situatie in Egypte moet eindigen. Amnesty International voert actie voor een Egypte waarin burger niet bang hoeven te zijn voor de overheid. Waarin Egyptenaren worden beschermd door mensenrechten. Als voorbeeld nemen we de rechtenstudent Maikel Nabil Sanad. Hij schreef een kritisch blog over het militaire geweld tegen vreedzame betogers op het Tahrirplein. Ook schreef hij over de marteling die hij onderging. Hij werd aangeklaagd wegens “belediging van het leger”en “het verspreiden van leugens”. Hij kreeg drie jaar cel. In oktober werd hij overgeplaatst naar en psychiatrische inrichting. Amnesty International voert nu actie voor zijn vrijlating.

Het is hoopvol dat de verkiezingen in Egypte vreedzaam zijn verlopen, maar er zullen nog heel veel hindernissen genomen moeten worden voordat er sprake is van een echte democratie. Amnesty wil de mensen die daarvoor strijden ondersteunen, wil dat politieke gevangenen worden vrijgelaten.

Ook in een aantal andere Arabische landen worden mensenrechten geschonden

Door aanwezig te zijn bij één of meer van de activiteiten die de groep Gemert-Bakel organiseert laat u zien dat u ook opkomt voor die mensenrechten.

flyer10-12-11-vk

Fakkeltocht: Start vrijdag 9 december om 19.00 voor het gemeentehuis. Dor het centrum open we naar de amnestyboom op het Gerardusplein. Loop mee, samen met kinderen van de basisscholen en een aantal scouts. Laat zien dat je de roep van het volk voor een rechtvaardig Egypte steunt.

Bunkerconcert: Vanaf 21.00 zijn er 3 optredens. Artiesten die zich belangeloos inzetten voor het werk van Amnesty. (meer informatie volgt)

Kaarsenverkoop: Zaterdag en zondag worden in enkele supermarkten en in de kerken van Gemert en De Mortel kaarsen verkocht. Door deze kaarsen te kopen steunt u het werk van Amnesty.

Een aantal restaurants laat zien, dat ze het werk van Amnesty steunen.

Filmavond: Zaterdag 10 dec 2011 wordt, in samenwerking met filmhuis Luxor de film vertoond: Waltz with Bashir. De mix van pure documentairestijl en prachtige animaties over de onzinnigheid van oorlog maakt het bekijken van de film tot een onvergetelijke ervaring. Aanvang: 21:00 uur, bovenzaal Dientje, Kerkstraat 9, Gemert, toegang gratis!

GOED NIEUWS!

Vorig jaar voerden we op 10 december actie voor Su Su Nway uit Myanmar.

Op 12 oktober kregen we bericht dat zij vervroegd is vrijgelaten.