Op 9 september 2011, precies tien jaar nadat de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon plaatsvonden, was Amnesty Gemert-Bakel aanwezig tijdens Gemert Mèrt om de bezoekers op de mensenrechten te attenderen. Op het grasveldje voor de Sint Jan stond onze kraam, samen met die van vele andere lokale ideële organisaties. In tegenstelling tot andere jaren was er deze keer geen muziekpodium, maar een levensgroot LED scherm, waarop elke organisatie zichzelf kon promoten. Een powerpointpresentatie van onze club gaf een mooi overzicht van onze activiteiten.

jm2011-blikkengooien

In de stand werden kinderen uitgenodigd om zoveel mogelijk onrechten omver te gooien. Grote conservenblikken met foto’s en opschriften als ‘OORLOG’, ‘KINDSOLDATEN’, ‘MARTELEN’ en ‘DOODSTRAF’ waren opgestapeld en werden door de Gemertse jeugd met veel enthousiasme van de tafel gesmeten. Als dit een voorbode is van hoe onze jeugd later in het leven zal staan, dan hoeven we ons over de toekomst geen zorgen te maken.

Terwijl de kinderen aan het gooien waren, konden de ouders een petitie tekenen om de Amerikaanse autoriteiten te vragen een onderzoek te starten naar de gevangenschap en marteling van Binyam Mohamed. Deze Engelsman van Ethiopische afkomst werd in april 2002 in Pakistan opgepakt en via gevangenissen in Marokko, Afghanistan en Bagram kwam hij uiteindelijk aan in Guantanamo Bay. Hier zat hij zonder officiële aanklacht gevangen tot februari 2009. 180 bezoekers van Gemert Mèrt hebben de petitie ondertekend.

jm2011-vraag

Omdat Amnesty International 50 jaar bestaat, was er tijdens Gemert Mèrt een overzichtstentoonstelling van posters die wereldwijd in de loop der jaren voor en door Amnesty zijn gemaakt. Op de foto zijn enkelen hiervan te zien.

We bedanken alle kinderen en volwassenen die zo enthousiast aan onze actie hebben meegedaan. Graag zien we u volgend jaar weer terug op de jaarmarkt, of eerder tijdens een andere Amnesty actie in onze gemeente.