“Geef om vrijheid”: collecte voor Amnesty International

De collecte tijdens de eerste week van maart heeft het fantastische bedrag van € 3014 opgebracht, bijna €800 meer dan vorig jaar. Wij zijn hier natuurlijk heel blij mee, en bedanken de 45 collectanten en alle gevers hiervoor van harte. Geweldig dat zoveel mensen in onze gemeente Amnesty een warm hart toedragen!

Op maandagavond 9 maart tijdens de viering van Internationale Vrouwendag in de Eendracht hebben 240 mensen hun handtekening gezet onder een petitie om de Chinese activiste Lu Changlan vrij te krijgen. U was daar niet bij? U kunt de petitie ook digitaal ondertekenen.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International houdt in 2015 voor de dertiende keer een landelijke collecte. Ook in de gemeente Gemert-Bakel zullen collectanten van 1 tot en met 7 maart de straat op gaan. In 2014 gingen in heel Nederland 25.000 vrijwilligers langs de deuren en werd €1,62 miljoen opgehaald voor het werk van Amnesty.
P1010843 kl

Waarom collecteren?

Amnesty International komt op voor slachtoffers van mensenrechtenschendingen, waar ook ter wereld. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt om het werk voor deze mensen voort te kunnen zetten. Amnesty is een onafhankelijke organisatie en is niet gebonden aan een politieke overtuiging of godsdienst. Daarom neemt Amnesty voor haar onderzoeken en acties geen geld aan van overheden of politieke groeperingen.
Met het geld dat tijdens deze collecte bijvoorbeeld wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen, bijvoorbeeld voor de Saudische blogger Raif Badawi, die in mei 2014 werd veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf, duizend zweepslagen (elke vrijdag vijftig) plus een boete van 191 duizend euro. Waarom? Omdat hij medeoprichter is van een van de grootste online fora van Saudi Arabië.

Heeft het werk zin?

Het is een vraag die we vaak horen. We kunnen daar volmondig “ja” op antwoorden.
Natuurlijk heeft niet elke actie resultaat, maar elke maand weer kan Amnesty Nederland ons informeren over successen zoals de vrijlatingen van Al-Mansouri, van de Wit-Russische mensenrechtenactivist Ales Bialiatski, van Meriam Ibrahim uit Sudan, die de doodstraf kreeg omdat ze met een christelijke man trouwde.

Geeft u, als de collectanten uit onze gemeente bij u aan de deur komen?
U steunt Amnesty International in het streven naar een wereld waarin iedereen alle rechten geniet die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM).
U kunt in de collecteweek ook eenvoudig steunen per telefoon: sms “Amnesty”naar 4333. U doneert dan eenmalig € 2,- aan Amnesty. Dit is een eenmalige actie. U wordt niet teruggebeld.