Afdeling 545

10 december activiteiten goed bezocht

2017 12 08 dagvdmensenrechten 16

Op vrijdag 8 december hebben we stilgestaan bij de dag van de rechten van de Mens en zijn er twee activiteiten geweest in Gemert. ’s Morgens was er een schrijfmarathon in het gemeentehuis, en zijn er in totaal 95 brieven geschreven voor verschillende mensenrechtenactivisten. Een heel mooi aantal, De foto’s, gemaakt door Adri van Daal, zijn op deze site te bekijken.

Landelijk werd op 600 verschillende plaatsten geschreven, in totaal zijn al meer dan 100.000 brieven geteld. Dit filmpje geeft je een impressie,

’s Avonds draaide bij filmhuis Luxor de film Ajami, die speelt in de multiculturele wijk Ajami in Haifa, Israël. Een beladen film, waar de uitzichtloosheid van de Palestijnse bevolking, en de ingewikkelde relaties tussen de verschillende bevolkingsgroepen goed tot uitdrukking komen. Niet bepaald een feel-good movie, en helaas een onderwerp waar we bij Amnesty vaak mee te maken hebben. De film was ondanks het slechte weer goed bezocht.

Iedereen die aan de acties heeft meegedaan hartelijk dank! En natuurlijk speciale dank voor de gemeente Gemert die ruimte in het gemeentehuis ter beschikking stelde, en filmclub Luxor die elk jaar in december een film met een mensenrechtenthema draait.

10 december - Dag van de Mensenrechten

Schrijfmarathon 300bpiElk jaar rond 10 december presenteert Amnesty verschillende activiteiten om de dag van de mensenrechten onder de aandacht te brengen. Omdat 10 december dit jaar op een zondag valt, vinden de acties plaats op vrijdag 8 december.

Zoals elk jaar doet Amnesty Gemert-Bakel ook nu weer mee met de internationale schrijfmarathon. Honderdduizenden mensen wereldwijd schrijven dan brieven voor slachtoffers van mensenrechtenschendingen. De schrijfmarathon is van 10.00 tot 12.30 uur in de hal van het gemeentehuis.

Dit jaar kun je schrijven voor:

• Clovis Razafimalala uit Madagaskar. Hij heeft op vreedzame wijze geprotesteerd tegen illegale houtkap en is hiervoor veroordeeld tot vijf jaar voorwaardelijke gevangenisstraf. Hij gaat tegen deze straf in hoger beroep.
  • Hanan Badr el-Din uit Egypte komt op voor de rechten van nabestaanden van mensen die zijn verdwenen. Ze is een gewetensgevangene en is gevangen gezet omdat ze zich inzet voor de mensenrechten.
  • Issa Amro en Farid al-Atrash uit Palestina protesteerden tegen de bezetting door Israël van de westelijke Jordaanoever. Hoewel hun protest vreedzaam was, en ze gebruik maakten van hun recht op vrije meningsuiting, zijn ze toch aangeklaagd.
  • MILPAH is een organisatie in Honduras die opkomt voor de rechten van de inheemse Lenca-gemeenschap. We schrijven voor MILPAH om te zorgen dat de mensenrechtenverdedigers hun werk veilig kunnen doen, en dat diegenen die in het verleden activisten hebben vermoord, worden berecht.

Vanaf het begin in 1961 mobiliseert Amnesty mensen, waar ook ter wereld, om mee te doen aan

schrijfacties. Inmiddels zijn er miljoenen brieven geschreven. En wat blijkt? Het is een simpele én

briljante methode. Iedereen kan er aan meedoen en het werkt!

Wil jij ook meedoen? Je krijgt een voorbeeldbrief. Het overschrijven kost ongeveer 10 minuten.

Mocht dit te veel tijd vragen dan is het ook mogelijk om een voorgedrukte brief te

ondertekenen. Wij hopen van harte dat je deze actie wilt ondersteunen zodat deze

“Schrijfmarathon” weer een groot succes wordt.

Filmavond om 20.30 uur bij filmhuis Luxor in de bovenzaal van Dientje

In samenwerking met filmhuis Luxor draait op deze avond de film Ajami.

De wijk Ajami in Jaffa is een samensmelting van culturen, met conflicterende denkbeelden tussen joden, moslims en christenen. Een buurt waar vijanden als buren leven. Ajami schetst wat de invloed van deze realiteit is op de mensen die erin moeten leven. De gevoelige dertienjarige Nasri en zijn oudere broer leven in angst nadat hun oom een prominente figuur heeft verwond. Ze hebben dringend geld nodig om wraak af te kopen. De naïeve Palestijnse vluchteling Malek werkt illegaal in Israël om de operatie van zijn moeder te kunnen betalen. De rijke Palestijn Binj droomt van een prachtige toekomst met zijn joodse vriendin. En de Israëlische politieman Dando probeert de verdwijning van zijn broer te verwerken, maar wordt ondertussen op een drugsdeal afgestuurd.

Ajami is de debuutfilm van een Palestijnse en een Israëlische regisseur. Een film die toont hoe de moeizame relatie tussen hun landen het leven van alledag vertroebelt.

Om zeker te zijn van een plaats is het raadzaam ruim op tijd aanwezig te zijn.

In verband met de teruglopende belangstelling is er dit jaar helaas niet zoals andere jaren de traditionele fakkeltocht. Wij bezinnen ons momenteel over een vervangende activiteit, waarmee we volgend jaar naar buiten zullen treden.

Wij nodigen je van harte uit bij een van de activiteiten. Mogen we op je rekenen?

Amnesty actief op MOV boekenmarkt

azzasoliman 300bpiDe Egyptische advocaat Azza Soliman (zie foto) zet zich in voor de rechten van vrouwen in haar land, vooral voor slachtoffers van huiselijk geweld en verkrachting. Ook zet ze zich in om analfabetisme bij vrouwen tegen re gaan. Dat is de autoriteiten blijkbaar een doorn in het oog, liever dan de waarheid onder ogen te zien wordt Azza ervan beschuldigd de goede naam van Egypte te bedoezelen. Ondanks dat ze al verschillende keren is gearresteerd zet Azza haar vreedzame mensenrechtenwerk voort.

Momenteel wordt ze beschuldigd van het ontduiken van belasting, en kan ze tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld worden.

Natuurlijk is dit een grove mensenrechtenschending, waar Amnesty heftig tegen protesteert. In Gemert gebeurde dit tijdens de boekenmarkt van de MOV. Vrijwilligers van de plaatselijke Amnestygroep benaderden bezoekers met de vraag om een petitie te ondertekenen waarin de Egyptische autoriteiten wordt gevraagd de vervolging van Azza Soliman onmiddellijk te stoppen. In totaal hebben 232 bezoekers aan deze actie meegedaan. Iedereen die deze actie heeft ondersteund: Hartelijk dank!

De handtekeningen zijn inmiddels verstuurd naar Amnesty Amsterdam, vanwaar ze, samen met de opbrengst van andere Amnestygroepen, aan de Egyptische president zullen worden aangeboden.

Bent u niet naar de boekenmarkt geweest, maar wilt u wel de petitie tekenen? Via de Amnesty site kunt u digitaal uw handtekening onder de petitie zetten.

Boekenmarkt2 300bpi

Amnestyles op lagere scholen in Gemert

In de maand november krijgen kinderen van de basisscholen een uur les van onze scholenmedewerkers. Leerlingen uit groep 8 kunnen zich inleven in de situatie van kinderen die op de vlucht zijn.
Hoe is het om in een land te wonen waar oorlog is? Hoe beleef je het om je eigen huis achter te moeten laten op zoek naar een nieuwe, veilige leefomgeving? Hoe ervaar je dit nieuwe leven in een nieuw land een jaar nadat je er bent aangekomen?
Naar aanleiding van een filmpje kunnen de kinderen zeggen wat ze er van vinden, hoe ze over vluchtelingen denken, en er eerlijk met elkaar over praten.
Regelmatig krijgen kinderen eenzijdige informatie over dit complexe onderwerp. De Amnesty les laat hen zien dat er ook een andere kant aan het verhaal zit.
Het blijkt dat kinderen veel plezier beleven tijdens onze gastlessen. Er zijn foto's gemaakt van leerlingen van de Samenstroom, de Pandelaar en de Petrus Donderschool. De foto's zijn hier te bekijken.

Samenstroom2 300bpi

Bevrijding ook in Gemert gevierd

Bij de herdenkingsdienst op 4 mei in de Sint Jan heeft Amnesty actief meegedaan, door het lezen van een gedicht, en het leggen van een krans bij het oorlogsmonument.

Onderaan dit artikel de tekst van het gedicht met de inleiding zoals Jeanny heeft voorgedragen.

Tegelijkertijd met de dodenherdenking in Gemert werd door vertegenwoordigers van wandelaars in de Nacht van de Vrijheid  bij de fussiladeplaats nabij NM Kamp Vught ook en krans gelegd. Tijdens deze lange nacht van 4 op 5 mei is een groep van 45 wandelaars een nacht op gebleven of heel vroeg opgestaan om een lange wandeling te maken en daarmee de vrijheid te vieren. Na de dodenherdenking om 20.00 uur liepen de wandelaars in etappes van ongeveer twintig kilometer van Vught via Schijndel en Veghel naar Gemert, waar frisse wandelaars zich bij hen aansloten voor het laatste traject naar Eindhoven. In Eindhoven werd en korte ceremonie gehouden bij het Airborne monument, waarbij de wandelaars een bloem in het bekende vredesteken konden stoppen.

De sponsorloop heeft een voorlopig eindbedrag opgeleverd van €1964, dit geld zal worden besteed aan het werk van Amnesty International.

Aankomst groep 500bpi

Enkele wandelaars waren ook ’s avonds weer aanwezig in de Bunker, waar drie rockbands het publiek trakteerden op een mooie en afwisselende muziekshow.

Stolen Moments, Storing! en Jam Pilots gaven het publiek alles wat ze in huis hebben en dat is veel. Zo zorgden ze voor een figuurlijke vuurwerkshow ter afsluiting van Bevrijdingsdag.

Dat vrijheid niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt mag duidelijk zijn. Je zou kunnen zeggen dat we op het juiste moment op de juiste plaats wonen, het kan zomaar anders zijn. En daarom is het belangrijk stil te staan en te vieren dat we in vrede en vrijheid mogen leven.

Als drie bands geheel belangeloos muziek willen maken om Bevrijdingsdag tot een feest te maken, en als een aantal wandelaars uit Gemert en omgeving stappen doet naar vrede en vrijheid, dan is Bevrijdingsdag in Gemert in ieder geval niet zomaar voorbij gegaan.

Amnesty blijft alert om de vrijheid te bewaken, zowel in het buitenland als hier. Het gaat niet alleen om vrijheid van meningsuiting, maar net zo goed het recht op vrijheid van godsdienst, seksuele voorkeur of het recht op gelijke behandeling ongeacht afkomst of huidskleur.

Voel je je aangesproken om actief te worden en je bij ons aan te sluiten? Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel Jeanny, tel. 0492-362704 of Herman 0492-368362. Je wordt met open armen begroet!

ALS WIJ NIETS DOEN

Door Jeanny tijdens de herdenking op 4 mei in Gemert in de Sint Jan voorgedragen

Dodenherdenking 4 mei 2017. Het is goed de slachtoffers uit die oorlog te gedenken. Maar misschien kan het ook een moment zijn om even stil te staan bij de slachtoffers van de oorlogen van dit moment en bij de velen die vluchten voor oorlog en geweld en proberen ergens een nieuwe toekomst op te bouwen.

Het volgende gedicht is vrij naar “Als wij niets doen” uit Soldaat van Oranje, de musical die gaat over de tweede wereldoorlog. In dit lied roept Eric Hazelhoff Roelfsema zijn medestudenten op om te gaan strijden voor het vaderland. Maar het is ook een tekst voor hier en nu, voor ons.

ALS WIJ NIETS DOEN.

Denk je soms dat dit ons leven niet raakt?

Of wachten we tot de storm over waait?

Vele mensen worden kapot gemaakt.

Kijken we toe tot de wind weer draait?
Niemand van ons heeft om oorlog gevraagd.

Maar doen of je neus bloedt is godgeklaagd.

We zitten te slapen

Er staan steden in brand.

't Is er gewoon, steek je kop niet in 't zand.

Als wij niets doen

wie dan?

We zien toch dat dit niet kan.

't Is nu aan jou en aan mij

De hoop voor velen zijn wij.

We kunnen niet blijven doen

of dit niet bestaat

Vergeet je twijfels

en stel een daad.

Er zijn te veel tranen.

Je voelt toch de pijn.

't Is nu aan jou,

nu moet je er zijn.

Als wij niets doen, wie dan?

We zien toch dat dit niet kan.

Verschuil je niet achter je veilige muur.

Als de wereld in brand staat

wie blust dan het vuur?

't Gaat ook over jou en over mij

De hoop van vele slachtoffers zijn wij.

We zien toch dat dit niet kan

Als wij niets doen,

Wie dan?

SteunAmnesty

Website Amnesty Nederland

Panelbear script

• Laatste wijziging 2 december 2021.