Vrouwendag in de Eendracht donderdag 7 maart 2019

UPDATE: De vrouwelijke activisten waarvoor we op Wereldvrouwendag actie hebben gevoerd zijn voorwaardelijk vrijgelaten. Hoewel hun verzonnen aanklachten nog staan is dit toch een goede stap. Brieven schrijven helpt!

Amnesty roept de Saudische autoriteiten op om alle aanklachten tegen de drie vrouwen in te trekken, evenals tegen de andere vrouwelijke mensenrechtenverdedigers die nog vastzitten.

vrouwendag 300bpi

De actie tijdens de bijeenkomst rond Wereldvrouwendag in Gemert was een groot succes. 194 vrouwen hebben de petitie aan koning Salman van Saoedi Arabie ondertekend, en er zijn 168 kaarten geschreven aan de drie vrouwen in de gevangenis. Alle vrijwilligers en ondertekenaars hartelijk dank. Tot volgend jaar?

Zoals elk jaar voert Amnesty Gemert-Bakel ook dit jaar weer actie op de bijeenkomst van vrouwendag in De Eendracht die georganiseerd wordt door het Vrouwennetwerk.

Enkele jaren geleden waren we actief voor Saudische vrouwen om hen te steunen in hun strijd om auto te mogen rijden. We fotografeerden toen Gemertse vrouwen voor een heel grote poster met daarop een jonge, gesluierde vrouw achter het stuur van een auto. Die foto's hebben we opgestuurd naar de regering van Saudi Arabië. Mede door die actie mogen vrouwen daar sinds deze zomer autorijden. Maar . . . daarvoor is wel de toestemming van een mannelijke voogd nodig, bijvoorbeeld hun man, vader of broer. Dat is zo voor reizen, werken of studeren. Ook duurt het vreselijk lang voor aanvragen behandeld worden.

De vrouwen die destijds actie voerden zitten nog steeds in de gevangenis. Sommigen zijn daar zelfs gemarteld. Die vrouwen hebben niets verkeerds gedaan. Ze streden alleen voor rechten die vanzelfsprekend zijn.

Wat kunnen Gemertse vrouwen doen? Wij zorgen voor kaarten om naar drie vrouwen in de gevangenis te sturen. Op die manier kunnen we hen een steuntje in de rug geven. Ook vragen we handtekeningen op petitielijsten die we naar de koning van Saudi Arabië sturen. We vragen daarin om onmiddellijke vrijlating van de vrouwen en bescherming van verdedigers van mensenrechten.

We zijn er van overtuigd dat heel veel Gemertse vrouwen, net als andere jaren, deze acties van harte zullen steunen.

Tot ziens op donderdag 7 maart om 19.00 uur in De Eendracht!

Meer over de actie op de website van Amnesty Nederland