Amnesty geeft les op basisscholen

Zoals elk jaar heeft het onderwijsgroepje van Amnesty gastlessen gegeven in de groepen 8 van de Gemertse basisscholen. Op 20 november was het precies 30 jaar geleden dat het Kinderrechtenverdrag is ondertekend. Natuurlijk werd daar uitgebreid aandacht aan besteed en kregen de kinderen ook een kort filmpje over kinderrechten te zien. Tijdens het spel bleek, dat ze er heel veel van hadden opgestoken.
Helaas worden die rechten niet overal gerespecteerd.
Een voorbeeld van schendingen: Kindsoldaten.
We hebben dat voorzichtig aangepakt. Het is niet de bedoeling dat kinderen wakker liggen van gruwelijke beelden, maar wel moeten ze zich kunnen inleven en realiseren wat kindsoldaat zijn voor impact heeft op het leven van een kind. Kinderen vanaf 7 jaar en 40% van die kinderen zijn meisjes, die ook als seksslaafjes worden misbruikt.
Gelukkig zijn er organisaties als Amnesty, Warchild, Unicef, en Rode Kruis die zich inzetten voor deze kinderen.
Omdat we toch een feestje (30 jaar kinderrechten) konden vieren kregen alle kinderen een kinderrechtenpaspoort, een Amnesty button en een kleurrijk overzicht van de 41 kinderrechten.Enkele kinderen wilden dat meteen met hun ouders bespreken om te zien of die al hun rechten wel respecteerden. Prima toch?
Wij vinden het heel fijn, dat we elk jaar welkom zijn op onze Gemertse basisscholen.
Lieve leraren: Bedankt!

School2