Amnesty gedenkt de doden en viert bevrijding

Amnesty aanwezig bij dodenherdenking

4 5mei

Met dodenherdenking en bevrijdingsdag heeft Amnesty weer verschillende activiteiten op het programma staan. Op 4 mei staat Amnesty stil bij de oorlogsslachtoffers uit verleden en heden. Tijdens de herdenkingsdienst in de St. Jan Onthoofding zal een gedicht voorgedragen worden, en leggen leden van de plaatstelijke Amnestygroep een krans bij het herdenkingsmonument op het Ridderplein.

Flyer2016 300bpiSponsorwandeltocht

Op hetzelfde moment zijn een aantal mensen namens Amnesty aanwezig bij de dodenherdenking op de fussiladeplaats nabij NM Kamp Vught. Na de ceremonie vertrekken ze te voet voor een lange tocht van het donker naar het licht. Via Schijndel, Veghel en Gemert lopen ze naar Eindhoven voor een afsluitende ceremonie om 11.00 uur. Sommigen lopen de hele tocht, anderen sluiten aan in Schijndel of Gemert.

Alles over deze tocht vind je op www.nachtvandevrijheid.amnesty.nl

Je kunt je hier ook aanmelden.

Bevrijdingsfeest

Op 5 mei vieren we de vrijheid met een bevrijdingsfeest in de Bunker in Gemert. Met verschillende optredens belooft het een mooie veelzijdige en gezellige avond te worden.

Het programma ziet er als volgt uit:

Stolen Moments 300bpi20.00 uur Stolen Moments. Deze onvervalste Rhythm & Bluesband brengt bekende en minder bekende muziek van o.a. Joe Henry, Stones, ome Chuck, JJ Cale en John Mayall. De band is opgebouwd rond zanger Pieter van den Elzen, die in het verleden zijn sporen heeft verdiend in de Frits Philipsband en Do the Dishes. De andere muzikenten zijn Joost van der Hagen (bas & bijzang), Bart van der Kemp (sologitaar) heeft genoeg gerockt in de Achterhoekse band Kashmir (eigen werk met Led Zeppelin invloeden) en is via Pieter met de rhythm & blues in aanraking gekomen. Bob Visser (drums) is het bewijs dat een muzikale carrière na je 50ste nog steeds kan. Stolen Moments is zijn eerste band en dat doet hij strak, straight en stoutmoedig.

21.30 uur. Niels en Inge van Asseldonk vervolgen het programma met rustige luistermuziek. Ze spelen in de feestband PreZz, maar zullen voor Amnesty een akoestische set ten gehore brengen.

Roel Frans 300bpi22.30 uur De avond wordt afgesloten met een optreden van de Mockin’ Minstrels Frans van der Horst en Roel van Duijnhoven. Die zetten de boel pass echt op z'n kop! Covers van onder andere Jake Bugg en de Black Keys worden met mooie close harmony zang gebracht, waardoor je met weemoed gaat terugdenken aan de tijd van Simon and Garfunkel. De toegang is zoals gewoonlijk gratis, een gulle bijdrage voor Amnesty wordt wel verwacht.

Tijdens de avond zal Amnesty aandacht besteden aan het vluchtelingenprobleem. Het zal duidelijk zijn dat we in Nederland niet alle problemen kunnen oplossen, maar wat zouden wij doen als onze woonplaats is weggebombardeerd? En zelfs ziekenhuizen en scholen niet meer veilig zijn voor het oorlogsgeweld?

Dat vluchtelingen gewone mensen zijn, met hun eigen verhaal, dromen en verwachtingen laat de korte documentaire The Island Of All Together overduidelijk zien. Toeristen en vluchtelingen gaan hier met elkaar in gesprek op het Griekse eiland Lesbos. Een aanrader om te zien, zeker op de dag dat we in Nederland onze vrijheid vieren.

De Bunker gaan om 19.00 uur open, in verband met het volle programma begint de avond stipt om 20.00 uur.

Iedereen is welkom!