Amnesty op Gemert Mèrt zondag 13 september

Farghadani 300bpiDe 29-jarige Iraanse kunstenares Atena Farghadani is veroordeeld vanwege haar kritische kunst, die ze gebruikte om kritiek te leveren op de Iraanse overheid. Ze kan hiervoor in hoger beroep een gevangenisstraf van zevenenhalf jaar krijgen.

Ze maakte een spotprent waarin ze parlementsleden afbeeldde met een dierenkop (zie afbeelding). Hiermee protesteerde ze tegen wetgeving die vrijwillige sterilisatie strafbaar maakt en de toegang tot anticonceptie beperkt.

Ze werd in augustus 2014 voor het eerst gearresteerd. Toen ze op borgtocht vrijkwam, zette ze een filmpje op YouTube waarin ze vertelde dat vrouwelijke gevangenisbewakers haar sloegen en haar op een vernederende manier lichamelijke onderzochten.

Cartoon FarghadaniIn januari dit jaar werd ze opnieuw opgepakt. Een maand later ging ze in de gevangenis in hongerstaking. Als gevolg hiervan kreeg ze een hartaanval. Toen ze uit het ziekenhuis werd ontslagen, werd ze elf weken in eenzame opsluiting geplaatst.

Voor het geven van kritiek op de regering in Iran is moed nodig. Atena Faghadani heeft deze moed, en moet er nu voor boeten. Daarom vraagt Amnesty Gemert-Bakel tijdens Gemert Mèrt om in actie te komen voor deze moedige vrouw, en een petitie aan de Iraanse autoriteiten te tekenen die vraagt om haar onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

Kinderen kunnen in de Amnestystand tijdens Gemert Mèrt blikken omver gooien met afbeeldingen van onrecht, wereldwijd aangedaan. Zoals elk jaar is Amnesty, samen met de andere goede doelen van Gemert een Bron voor Anderen, te vinden op het grasveld voor de Sint Jan. Met een uitnodigend terras, een gevarieerd muziekprogramma, en kinderspelen bij alle stands hoopt Amnesty op veel bezoekers en uiteindelijk heel veel handtekeningen om Atena Farghadani vrij te pleiten.

Doe jij ook mee?

www.gemerteenbronvooranderen.nl