10 december 2019: acties in Gemert

Op 10 december wordt de Dag van de Mensenrechten gevierd.
Wereldwijd komen dan honderdduizenden mensen in actie voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen. Ook in Gemert zijn activiteiten.

Op 10 december 2019 zijn in totaal 403 brieven geschreven. Dit fantastische aantal kon alleen gehaald worden dankzij de enthousiaste medewerking van het Commanderij College, en in het bijzonder maatschappijleraar Dion Beusen. Wij danken hem, en verder iedereen (het strijdliederenkoor, fotograaf en natuurlijk de vele schrijvers) die deze dag in Gemert tot een geslaagd evenement hebben gemaakt. Hopelijk hebben alle brieven resultaat voor de jonge mensen die slachtoffer zijn geworden van groot onrecht.

Schrijfmarathon 10 december in het Commanderijcollege Sleutelbosch.

Rond 10 december gaat de grootste jaarlijkse brievenschrijfactie ter wereld weer van start.

We schrijven dan massaal voor mensen die groot onrecht is aangedaan.
Vorig jaar werden tijdens Write for Rights niet minder dan 6 miljoen brieven geschreven.

Een lawine van brieven maakt indruk en dwingt wetshandhavers om mensen eerlijker te behandelen. Niemand wil wereldwijd bekend staan als onderdrukker, folteraar of tiran.
Onze schrijfmarathons hadden voorgaande jaren veel effect. Al vele dappere activisten voor wie we schreven kwamen vrij.

Dit jaar staan jongeren centraal. Jongeren die onterecht gestraft zijn, mishandeld worden, "verdwenen" zijn.....

We schrijven van 9.00 tot 16.00 uur in het Commanderijcollege, locatie Sleutelbos 2, Gemert.

's Middags om 13.30 uur is er een optreden van strijdliederenkoor Zwaovel en Salpaeter.

Het optreden van La Chispa komt helaas te vervallen.

Kom je ook schrijven? In een kwartier maak je het verschil. De voorbeeldbrieven en (gratis) koffie en thee staan klaar.

Filmavond op vrijdag 13 december om 20.30 uur bij Dientje

In samenwerking met Filmhuis Luxor draait de film Le jeune Ahmed  bij Dientje, Kerkstraat 9, Gemert.
De 13-jarige Ahmed stort zich volledig in zijn geloof. Zijn leraren maken zich zorgen om zijn extremistische interpretaties van de Koran en thuis zoekt hij ruzie met zIjn moeder en zussen. Hij raakt steeds verder van zijn omgeving verwijderd. Na een heftig incident moet Ahmed besluiten hoe hij verder wil gaan.

De toegang is gratis, je vrijwillige bijdrage gaat naar het werk van Amnesty.

We nodigen je van harte uit bij onze activiteiten aanwezig te zijn. Kunnen we op je rekenen?