detentie.300bpi

Elk jaar sluit Nederland duizenden mensen zonder verblijfsstatus op in vreemdelingendetentie. In afwachting van hun uitzetting verdwijnen zij achter hoge gevangenismuren. Als criminelen. Niet omdat ze een misdrijf hebben gepleegd, maar omdat ze niet de juiste papieren hebben.

Opgesloten vreemdelingen krijgen in Nederland te maken met een strafrechtelijk detentieregime: zestien uur per dag in een tweepersoonscel, naakt drie kniebuigingen maken om te tonen dat ze niets binnensmokkelen, handboeien om tijdens transport naar het ziekenhuis. Soms is de behandeling nog strenger dan die van criminelen. Die hebben nog recht op onderwijs en arbeid in de gevangenis – vreemdelingen niet.

Vreemdelingendetentie is niet bedoeld als straf, maar om de uitzetting uit Nederland mogelijk te maken. Het huidige strenge regime schiet zijn doel voorbij.

Kom in actie!

Op zondag 9 september is Amnesty aanwezig op Gemert Mèrt. Samen met andere ideeële organisaties, verbonden in Gemert een Bron voor Anderen, staan we op het grasveld voor de St.Jan. Bezoekers kunnen een kaart sturen naar een lid van de nieuwe Tweede Kamer met de vraag een einde te maken aan het strenge regime in vreemdelingendetentie. De kandidaat kamerleden kunnen direct beginnen met het waarborgen van de mensenrechten, ook in ons land!

Kinderen kunnen blikken omgooien met afbeeldingen van diverse onrechten, en zo symbolisch de wereld iets beter maken.